|
|
Praktijkvoorbeeld 2
trefwoorden: strategisch businessplan, internetcommunicatie,
communicatiekanalen, promotie-events
De opdrachtgever: Internationale Belgische groep, gespecialiseerd
in milieu-technologie rond afvalverbranding en afvalwaterzuivering.
De uitdaging: Meewerken aan het opzetten en uitbouwen
van een onafhankelijk internationaal platvorm rond wetenschap en technologie,
een forum waarop alle belangrijke internationale spelers (bedrijfsleven,
onderzoekscentra, beleid) elkaar ontmoeten. De onderliggende idee is dat
communicatie hierover hard nodig is, te meer omdat de technologische kennis
erg versnipperd is en ook de overheid niet meer weet welke de “best
available technology” is. Bedrijven zien zich verplicht zich te
specialiseren (…) terwijl onderzoekscentra nog te vaak het raden
hebben naar de behoeften van de bedrijfswereld. Meteen wilde het bedrijf
via deze weg goodwill creëren voor de eigen technologie en deze via
dit forum ruimere bekendheid geven. De onafhankelijkheid van het forum
gaf de informatie over deze technologie de nodige geloofwaardigheid.
De uitwerking: Blue Turtle Business Partners dankte de
opdracht aan zijn grote ervaring met internetmarketing en –communicatie.
De praktische uitwerking van het project betrof een platform, beschikbaar
via het internet. Op dit virtueel platform ontmoetten academici, bedrijven
en overheid (wetgeving) elkaar om te werken en te discussiëren over
de meest diverse onderwerpen, voor zover ze met wetenschap en technologie
te maken hadden. Door het hoogtechnologische karakter van het project
moesten we onze doelgroep zeer nauwkeurig omschrijven en benaderen via
een zeer specifieke communicatie. De strategische benadering om het aantal
gebruikers (geregistreerde leden) van het platform te doen toenemen hebben
we opgesplitst in 3 delen.
Allereerst zorgden we voor een dagelijkse toevoer van wetenschappelijke
en technologische informatie, die we op een verantwoorde manier vulgariseerden.
Eerst probeerden we de beschikbare ervaring en technologie op een wetenschappelijk
verantwoorde, maar toch toegankelijke manier te verwoorden. We wilden
met het platform immers zoveel mogelijk mensen aanspreken.
Van zodra de kwaliteit van de inhoud gegarandeerd was, begonnen we met
de uitwerking van het marketingplan. We maakten het project via verschillende
mediakanalen bekend, om zo de grens tussen de online en de offline informatie
zoveel mogelijk te doen vervagen.
We trokken geïnteresseerden aan via partnerships met gerespecteerde
wetenschappelijke publicaties. Daarnaast organiseerden wij voor het project
een aantal roadshows, meestal gekoppeld aan wetenschappelijke seminaries.
Zulke roadshows waren zowel in de seminarieruimte als via het internet
te volgen, wat onze ledenbasis aanzienlijk uitbreidde. Daarmee was de
tweede stap gezet.
De derde stap in het project was die naar de financiële zelfstandigheid
van het moederbedrijf. Van zodra er een voldoende brede ledenbasis was
opgebouwd, hebben wij de zoektocht naar financiële partners mee opgestart.
Tot de partners behoorden grote, gerenommeerde universiteiten. Gesprekken
met een grote autoconstructeur en een luchtvaartmaatschappij zijn in een
vergevorderd stadium.
Het resultaat: Een virtueel platform dat leeft en waaraan
verscheidene belangrijke universiteiten uit binnen- en buitenland (China!)
meewerken.
|