strategie verkoop & marketing communicatie de praktijk contact |
home > praktijk > praktijkvoorbeeld 04 |
||||||||
|
Praktijkvoorbeeld 4 trefwoorden: crisiscommunicatie, interactieve communicatie, media-training, crisisplan, woordvoerderschap
De uitdaging: Opstellen van een crisiscommunicatieplan om voorbereid te zijn op mogelijke crisissen. Een plus was zeker dat het bedrijf de noodzaak hiervan inzag. Dat is elders lang niet altijd het geval. Complicatie is dat crisissen op elk tijdstip (zeven dagen op zeven) kunnen losbarsten en vele vormen kunnen aannemen: een bedrijfsongeluk met mogelijk verscheidene slachtoffers, een sensationeel (en negatief) artikel over het bedrijf, een onverwachte duik van het beursaandeel, enz… De uitwerking: Blue Turtle ging te werk in vijf stappen.
De eerste was het opmaken van een crisisplan. Het was hierbij belangrijk
dat wij als externe partner de verantwoordelijkheid namen, omdat iemand
van buiten het bedrijf onafhankelijker kan optreden en minder gebonden
is aan de bedrijfshiërarchie. Bedoeling van zo’n plan is zo
eenvoudig en overzichtelijk mogelijk de te nemen maatregelen bij de diverse
soorten crisissen op te sommen. Het resultaat: Investeren in een crisisplan, om voorbereid te zijn op allerlei mogelijke voorvallen, is als investeren in een uitgebreide verzekeringspolis. Het valt zwaar om daarin te investeren, maar in tijden van nood bewijst het telkens weer zijn nut. Enkel bij het opstellen van een crisisplan mag het natuurlijk niet blijven. Geregeld moet het bedrijf tijd vrijmaken om het crisisplan te actualiseren en nu en dan (ongeveer één maal per jaar) is een onaangekondigde oefening nodig. Zo blijft iedereen alert.
|
|||||||
Home | Site-map | Disclaimer | Privacy
|